Met de HR-softwareoplossingen van Oracle kunnen haar klanten beter anticiperen op arbeidsmarkttrends zoals vergrijzing, mondialisering, digitalisering en de hogere eisen die werknemers aan werkgevers stellen. Henry Barenholz, Senior Director, HCM Leader Benelux & Nordics en Applications Leader Benelux: “In onze aanpak sluiten we aan bij de behoeften en wensen van onze klanten. Hoe kunnen zij hun HR-strategie met onze oplossingen verbeteren?”


Hi_IMG_5652

Oracle adviseert Nederlandse markt ook jong talent te verleiden

Thuis voelen
Naast Barenholz spreken we ook met Synco Jonkeren, Vice-President HCM Product Development & – Management voor de regio’s Europa, Midden-Oosten en Afrika over de kracht van de HR-softwareoplossingen van Oracle. We worden ontvangen in een kantoor dat helemaal is ingericht volgens Oracle’s concept ‘No Limits’, oftewel Het Nieuwe Werken 2.0. We zien medewerkers die op een hometrainer of staand achter hun bureau hun werk doen.

Hi_IMG_5711“De omgeving maakt of je je prettig voelt op je werk”, zegt Barenholz. Die omgeving betreft niet alleen het gebouw en de werkplek, maar vooral hoe je als organisatie je medewerkers bedient. De manier waarop je HR processen inricht en aanbiedt is essentieel, daarom ontwikkelt Oracle haar oplossingen vanuit het gebruikersperspectief: hoe kun je het de werknemer zo gemakkelijk en leuk mogelijk maken. Ook diversiteit speelt hierin een belangrijke rol. “Daarom adviseren we klanten om diversiteit in hun wervingsstrategie mee te nemen. Het gaat erom dat je personeelsbestand qua leeftijd, geslacht, kennis en ervaring divers is. We raden aan dat organisaties meer vrouwen werven en jong personeel zoals de ‘Millenials’ (geboren tussen 1980 en 2000) en de iGeneration (geboren medio jaren negentig tot medio jaren ‘0’).”

‘College recruiting’
Een van de manieren waarmee Oracle een voorbeeld wil zijn richting de markt is via het zogenaamde ‘college recruiting’, aldus Jonkeren. Dit fenomeen, overgewaaid uit de VS, is erop gericht om ‘high potentials’ van hogescholen en universiteiten kennis te laten maken met het bedrijfsleven. Barenholz: “Bij de Human Capital Management Klantendag hebben we naast onze klanten ook dertig jongeren, vooral vrouwen die een commerciële studie deden met een minor in HR, uitgenodigd. Die symbiose pakte geweldig uit voor onze klanten. Ze vonden het fijn om eens met een 24-jarige te praten en ervaringen uit te wisselen. Dit is één van de manieren waarop we richting de markt een voorbeeld willen zijn op het gebied van HR en werving & selectie.“

Zelfrijdende auto
De ervaringen worden ook vertaald naar de producten die de klanten van Oracle moeten ontzorgen. Een van de tools zijn ‘HR Diagnostics’ om meer grip te krijgen op het (toekomstige) personeelsbestand. Barenholz legt uit: “Een van de grootste uitdagingen die het bedrijfsleven treft is de vergrijzing. Binnen nu en tien jaar stroomt een groot deel van het personeel uit. Behoorlijk veel kennis gaat dan verloren. Bedrijven moeten dit niet onderschatten. Wij kunnen met onze software intern en bij onze klanten nauwkeurig voorspellen wie er potentieel uitstroomt en welke profielen daarvoor in de plaats geworven moeten worden. ‘HR Diagnostics’ is voor een aantal organisaties al de normaalste zaak van de wereld. Oracle voorspelt dat HR Diagnostics in de nabije toekomst voor meer en meer organisaties een steeds belangrijkere business driver wordt, net als de zelfrijdende auto.”

Strategische waarde
Volgens Jonkeren krijgt HR met ‘diagnostics’ een strategische waarde binnen elke organisatie. Hij zegt: “Wij hebben 120 parameters geïdentificeerd waarmee voorspeld kan worden of iemand de organisatie gaat verlaten of niet. Is dat een ‘high performer’, dan moet je in actie komen en snel een aanbieding doen voordat talent naar de concurrent vertrekt. We kunnen ook specificeren waar het aan ligt: salaris (verhoging), woon-werkafstand, normbedrag van de leaseauto. Wat gebeurt er met de uitval van 3,5% zodra we de compensatie met 2,1% verhogen? Hiermee kun je proactief acteren in de dagelijkse HR-praktijk”.

Hi_IMG_5693Productniveau
Jonkeren benadrukt de voordelen die klanten van Oracle kunnen behalen met hun oplossingen. “Elke HR-organisatie wil weten welke com-
petenties en skills via welke trainingen en workshops ontwikkeld moeten worden. Daar spelen we op in. Want uiteindelijk gaat het om zoveel mogelijk kunnen aansluiten bij je klanten. Wat zijn de behoeften en wensen? Deze zijn uiteraard niet voor alle regio’s en industriën gelijk. Het voordeel van Oracle is dat we internationaal opereren, maar lokaal geworteld zijn. Zo kunnen organisaties op hun beurt weer inspelen op de behoeften en wensen van ieder type medewerker en zo een diverse workforce ondersteunen.”

Tekst: Wessel Simons

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail