Het juiste personeel binnenhalen is geen opdracht voor de zaterdagnamiddag; dat vraagt meer dan ooit aandacht. Waar kies je voor: een gedreven 50-plusser of een empathische jonge leider? Maar breng in ieder geval het geduld op om de juiste persoon binnen te halen, zo vertellen drie experts over recruitment en advies.


Hetty van Ee, Managing director ORMIT

Hi_HettyvEe“Als ik kijk naar de organisaties waamee ORMIT samenwerkt, dan zie ik dat er overal heel veel gebeurt, veranderingen volgen elkaar steeds sneller op en zijn complex. We leven in een digitaal tijdperk en dat vraagt steeds meer om aansturing waarbij het verbinden van mensen, meningen en afdelingen van groot belang is. Dat vraagt vervolgens om groot empathisch vermogen. Er wordt steeds vaker gevraagd of ORMIT jonge leiders kan inzetten die zich zowel in de materie als de mensen kunnen inleven, in verschillende standpunten en belangen. Die dus goed kunnen luisteren en dan de verbinding weten te maken. De bevlogenheid van de ORMIT’ers is iets dat meer dan ooit gewaardeerd wordt, omdat het nu zo nodig is. Bevlogen mensen, die contact met hun medewerkers kunnen maken, want persoonlijkheid is heel belangrijk in de huidige wereld.

Wat daar uit volgt is de overtuiging die er bij bedrijven moet zijn en er lang niet altijd is dat om de juiste personen te vinden een cv alleen echt niet meer voldoet. Bij sommige grote organisaties zie je dat bij de inhuur van flexibele inzet een afdeling inkoop simpelweg cv’s vergelijkt en te weinig kan kijken naar het verschil dat een persoon kan maken. In een persoonlijk gesprek wordt sneller en effectiever duidelijk of je de juiste medewerker binnenhaalt. Die tijdsinvestering aan de voorkant, haal je er later echt wel uit.

Een andere trend om als bedrijf rekening mee te houden, zijn de veranderende eisen van jong toptalent. Voorheen werd een goed inkomen, een mooie leaseauto en een mooie functietitel wel belangrijk gevonden. Nu is dat echter helemaal anders: mensen willen werken voor bedrijven waar ze trots op kunnen zijn, waar ze de ruimte krijgen om te werken en zich blijvend te ontwikkelen en waar ze vertrouwen krijgen. Voor bedrijven is het daarom belangrijk dat je uitdraagt wat je bedrijfscultuur is en hoe je het talent betrekt bij de uitdagingen van deze tijd; daar worden ze enthousiast van!”

Tekst: Harmen Weijer

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail