De arbeidsmarkt verandert heel snel en daarmee ook het werk en zelfs het vak van de recruiter. Wat zijn de huidige trends in recruitment? Waar moeten recruiters van bedrijven en bureaus het komende jaar en verder op letten? We vroegen het aan de recruiter van het jaar Rob van Elburg, eigenaar van recruitmentbureau RAVE-cruitment, maar ook al vier jaar lang gedetacheerd als senior IT-recruiter bij ING.


Hi_J-Fall
Trend 1: Vacatures steeds technischer van aard
“Van alle vacatures die momenteel uitstaan is zeventig procent technisch van aard. Dat varieert van bèta-technisch personeel tot ICT’ers. Vooral de vraag naar die laatste groep is enorm. Op dit moment kunnen bedrijven deze vacatures niet meer vervullen zonder naar het buitenland te kijken. Dan moet je denken aan IT’ers uit Oost-Europa en India. Maar er zijn ook bedrijven die niet verwachten dat zij op deze manier voldoende geschikt personeel krijgen en die vertrekken uit Nederland. Om die reden is dit jaar Unit4, een Nederlands IT-bedrijf, uit Nederland weggegaan. En dat wegtrekken moeten we juist voorkomen, omdat dat heel slecht is voor onze economie. Want die draait op toegevoegde waarde, die vooral dit soort bedrijven brengen.”

Trend 2: De tweedeling op de arbeidsmarkt wordt steeds groter
“Daarmee bedoel ik dat er enerzijds sectoren en beroepsgroepen zijn waar de werkgelegenheid eerder minder wordt dan aantrekt. Denk daarbij aan de zorg en aan banen voor lager opgeleiden. Terwijl anderzijds er sectoren zijn waar schaarste aan geschikt personeel is, zoals de IT-sector. Amsterdam ziet dat in en laat met het IAMsterdam-platform zien waar de stad goed in is. Dat blijkt met name in het aantrekken van technisch personeel uit het buitenland te werken. Ook jongeren kiezen steeds vaker technische beroepen, omdat ze beseffen dat ze een vak moeten zoeken waar werk in is te vinden. De gemeente Amsterdam, met burgemeester Van der Laan voorop, werkt hier samen met recruiters. Dat is uniek in de wereld. Iets om trots op te zijn!”


Trend 3: Data wordt steeds belangrijker, ook in recruitment

“Voorheen haalden recruiters hun informatie uit selectie-interviews; tegenwoordig halen we die vooral uit data. Neem Google: dankzij gestructureerde vragen en interviews weten ze veel sneller van hun kandidaten wat hun performances zijn. Dat is veel makkelijker vergelijken en het levert ook betere kandidaten op. Dat is voor bedrijven natuurlijk het allerbelangrijkste.

In dat kader past het ook dat er steeds vaker op competenties dan op de juiste studie wordt geselecteerd. Ik zit in de IT-sector en daar zijn communicatievaardigheden nu veel belangrijker dan voorheen. Dat komt doordat IT’ers steeds meer in teams werken en hun werk vaker moeten presenteren.”

Trend 4: Recruiter steeds belangrijker
“Het vak van recruiter verandert snel. Natuurlijk is hij of zij primair verantwoordelijk voor het aannemen van personeel. Steeds vaker gebeurt dit via een proactieve benadering. Dat vraagt dus om meer marketingvaardigheden. Een beweging hierbij is dat de recruiter steeds specialistischer wordt: er is dus niet meer eentje voor alle soorten sectoren, maar juist per vakgebied. De recruiter is dan beter ingevoerd. Dit vergroot de kans op succes. En dat is nodig. Unieke mensen maken het verschil in elke organisatie. De juiste recruiter weet die te vinden.”

Trend 5: Afwijzingsstrategie wordt veel belangrijker
“Aannemen van personeel stond voorheen voorop; afwijzen hing er maar een beetje bij. Dat kan in deze tijd van social media niet meer, want we leven in een ‘consumer sharing economie’, oftewel: we delen alles. Misstappen kan geen enkele organisatie zich nog veroorloven. Voordat je het weet ga je viral en in relatie tot branding van je bedrijf is dat alleen op positieve wijze gewenst. Dus behalve een recruitmentstrategie, zie je als trend ook dat steeds meer organisaties een ‘afwijzingsbeleid’ hebben. Dat is positief. Iedere sollicitant dient op de juiste wijze en persoonlijk behandeld te worden!”

Tekst: Harmen Weijer

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail